Menu
A+ A A-

ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΕΣ ΣΕΙΣΜΟΠΛΗΚΤΩΝ ΤΥΡΝΑΒΟΥ ΚΑΙ ΕΛΑΣΣΟΝΑΣ

ΕΡΩΤΗΣΗ
ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ

ΘΕΜΑ: ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΕΣ ΣΕΙΣΜΟΠΛΗΚΤΩΝ ΤΥΡΝΑΒΟΥ ΚΑΙ ΕΛΑΣΣΟΝΑΣ

Οι σεισμοί τον Μάρτιο του 2021 προκάλεσαν εκτεταμένες ζημιές σε υποδομές και κατοικίες στους δήμους Τυρνάβου και Ελασσόνας. Η κυβέρνηση από την πρώτη στιγμή προώθησε μέτρα στήριξης των πληγέντων. Ωστόσο, σύμφωνα με εκπροσώπους των σεισμοπαθών των συγκεκριμένων δήμων, μετά από 3 και πλέον χρόνια, υφίστανται ακόμη σκόπελοι και προβλήματα στις διαδικασίες για την αποκατάσταση των σπιτιών τους.
Προσφάτως, μετά από σύσκεψη στο δημαρχείο Τυρνάβου (18.11.2024) οι πληγέντες συνόψισαν τα προβλήματά τους σε συγκεκριμένο ψήφισμα, το οποίο επέδωσαν στις παραστάσεις διαμαρτυρίας που έλαβαν χώρα στην Περιφέρεια Θεσσαλίας (26.11.2024) και ενώπιον του υφυπουργού παρά τω πρωθυπουργώ κ. Θανάση Κοντογιώργη, στο περιθώριο εκδήλωσης της ΠΕΔ Θεσσαλίας στα Τρίκαλα (01.12.2024).
Οι πληγέντες αναφέρουν ότι ο κύριοι λόγοι που δεν μπορούν να διεκπεραιωθούν οι διαδικασίες για την αποκατάσταση των σεισμόπληκτων σπιτιών είναι οι καθυστερήσεις σε πολλά σημεία των διαδικασιών που απαιτούνται. Για σπίτια που έχουν χαρακτηριστεί “κόκκινα” και έχουν κατεδαφιστεί από τους δήμους ή “κίτρινα” και έχουν επισκευαστεί από τους πολίτες, υφίστανται καθυστερήσεις στην χρηματοδότηση από το κράτος, παρότι οι διαδικασία των δικαιολογητικών έχει διεκπεραιωθεί. Υπάρχουν περιπτώσεις που οι πολίτες έχουν λάβει εγκρίσεις χρηματοδότησης-αποζημίωσης, όμως, δεν έχουν λάβει τα χρήματα που δικαιούνται και συνεπώς αδυνατούν να προχωρήσουν στις επόμενες φάσεις.
Επιπλέον, σημαντικό για τους πληγέντες είναι η αναθεώρηση προς τα άνω του ποσού της αποζημίωσης των 1.000 ευρώ ανά τετραγωνικό, καθώς οι τιμές στον κλάδο των κατασκευών από το 2021, έχουν αυξηθεί σημαντικά.
Επίσης, για τα “κόκκινα” σπίτια, οι πληγέντες υποστηρίζουν ότι οι δήμοι αδυνατούν λόγω εκκρεμοτήτων στην χρηματοδότησή τους να ολοκληρώσουν την κατεδάφισή τους, με συνέπεια εκτός των καθυστερήσεων να εγείρονται και κίνδυνοι για την ασφάλεια και την υγεία όλων των κατοίκων.
Τέλος, μέρος των καθυστερήσεων οφείλεται σε ιδιοκτησιακά προβλήματα, την στελέχωση των αρμόδιων υπηρεσιών, άλλα και εκκρεμότητες πολεοδομικής φύσης στους οικισμούς, που δεν είναι στην κατεξοχήν αρμοδιότητα των πολιτών για να επιλυθούν. Τα ζητήματα αυτά εμποδίζουν την έγκαιρη κατάθεση ή την ολοκλήρωση των κατατεθειμένων φακέλων των πληγέντων στις αρμόδιες υπηρεσίες και εύλογα οι πολίτες ζητούν την παράταση των προθεσμιών για να μην μείνει κανείς εκτός διαδικασιών αρωγής.

Κατόπιν τούτων ερωτάται ο αρμόδιος υπουργός:

1.Υπάρχουν πράγματι καθυστερήσεις στην αποζημίωση των πληγέντων που έχουν ολοκληρώσει τις απαιτούμενες διαδικασίες; Αν ναι τι προτίθεστε να πράξετε για να διευθετηθούν οι εκκρεμότητες;
2.Υπάρχουν οφειλές προς τους δήμους Τυρνάβου και Ελασσόνας για την ολοκλήρωση των κατεδαφίσεων των κόκκινων σπιτιών; Αν ναι ποιο το χρονοδιάγραμμα εξόφλησής τους;
3.Θα εξετάσετε την παράταση των προθεσμιών που ισχύουν για την υποβολή φακέλων και δικαιολογητικών για τους πληγέντες που αδυνατούν λόγω ιδιοκτησιακών ή πολεοδομικών ζητημάτων να ολοκληρώσουν το φάκελό τους στις αρμόδιες υπηρεσίες; Αν αυτό δεν είναι εφικτό σε ποιες ενέργειες θα προβείτε για να ξεπεραστούν υφιστάμενα προβλήματα και οι πληγέντες να μην απολέσουν το δικαίωμα αποζημιώσεων;

4.Προτίθεστε να αυξήσετε το ποσό της αποζημίωσης των 1.000 ευρώ ανά τετραγωνικό για την κατασκευή κατοικιών, καθώς οι τιμές πρώτων υλών στον κλάδο των κατασκευών έχουν αυξηθεί σημαντικά σε σχέση με τις προ τριετίας τιμές;

Αθήνα, 4 Δεκεμβρίου 2024

Ο ερωτών Βουλευτής:

Μάξιμος Χαρακόπουλος

Read more...

ΣΕ ΔΥΣΧΕΡΗ ΘΕΣΗ ΟΙ ΑΜΥΓΔΑΛΟΠΑΡΑΓΩΓΟΙ ΤΗΣ ΕΛΑΣΣΟΝΑΣ

ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ

ΘΕΜΑ: ΣΕ ΔΥΣΧΕΡΗ ΘΕΣΗ ΟΙ ΑΜΥΓΔΑΛΟΠΑΡΑΓΩΓΟΙ ΤΗΣ ΕΛΑΣΣΟΝΑΣ

Οι αμυγδαλοπαραγωγοί της επαρχίας Ελασσόνας, οι οποίοι έχουν περιέλθει σε δύσκολη οικονομική κατάσταση λόγω προβλημάτων που αντιμετωπίζουν με την παραγωγή τους, ζητούν από την πολιτεία να τους αφουγκραστεί και να προβεί σε ενέργειες για την στήριξή τους.

Όπως υπογράμμισαν και σε πρόσφατη παράσταση διαμαρτυρίας στην Ελασσόνα (27/11/2024), οι ζημιές στις καλλιέργειές τους από τον παγετό του 2023 προκάλεσαν την απώλεια του μεγαλύτερου μέρους της παραγωγής τους και συνεπώς του εισοδήματός τους για την περυσινή χρονιά. Επιπλέον, όμως, παράγοντες οι οποίοι, όπως εκτιμούν, οφείλονται στην κλιματική αστάθεια, επηρέασαν την απόδοση των δένδρων τους και φέτος. Κατά την διάρκεια της καλλιεργητικής περιόδου παρατήρησαν ιδιαίτερα αυξημένο ποσοστό μουμιοποιημένων καρπών, ενώ οι παρατεταμένες υψηλές θερμοκρασίες το καλοκαίρι επέδρασαν αρνητικά στο γέμισμα του καρπού και κατά συνέπεια ελάττωσαν σημαντικά την συνολική παραγωγικότητα των αμυγδαλεώνων.

Οι αμυγδαλοπαραγωγοί διαμαρτύρονται ότι οι εκτιμήσεις του ΕΛΓΑ για την απώλεια της παραγωγής από τον παγετό του 2023 δεν αντιπροσώπευαν την ζημιά που υπήρξε. Το ζήτημα το είχαμε επισημάνει εγκαίρως μέσω του κοινοβουλευτικού ελέγχου, με ερώτηση στις 10 Απριλίου 2024, η οποία παρά τα όσα ορίζει ο Κανονισμός της Βουλής, δεν απαντήθηκε.

Εύλογη λοιπόν είναι η ενόχληση των παραγωγών αμυγδάλου για τις καθυστερήσεις στην επανεξέταση των πορισμάτων για τον παγετό 2023 και προς τούτο ζητούν άμεσες ενέργειες από την πολιτεία, ώστε να υπάρξει ένα δίχτυ προστασίας τους από τις απώλειες εισοδήματος εξαιτίας των ανισορροπιών που εμφανίζονται ολοένα και συχνότερα πλέον στις καιρικές συνθήκες.

Κατόπιν τούτων ερωτάται ο αρμόδιος υπουργός:

  1. Πότε θα ολοκληρωθεί η επανεξέταση των πορισμάτων για τον παγετό του 2023, ώστε να τύχουν δίκαιων αποζημιώσεων οι αμυγδαλοπαραγωγοί της Ελασσόνας;
  2. Προτίθεστε να αξιοποιήσετε χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως οι ενισχύσεις ήσσονος σημασίας (de minimis), για την οικονομική ενίσχυση των αμυγδαλοπαραγωγών, δεδομένου ότι ηφετινή απώλεια παραγωγής είναι υπαρκτή και έχει επιφέρει σημαντική οικονομική δυστοκία και έντονες διαμαρτυρίες;

Αθήνα, 2 Δεκεμβρίου 2024

Ο ερωτών Βουλευτής:

Μάξιμος Χαρακόπουλος

Read more...

Διαμαρτυρίες δενδροπαραγωγών για τις αποζημιώσεις φυτικού κεφαλαίου

ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ:

Α) ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ

Β) ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ

 

Θέμα: Διαμαρτυρίες δενδροπαραγωγών για τις αποζημιώσεις φυτικού κεφαλαίου

Το ζητούμενο μετά τις πρωτοφανείς καταστροφές που προκάλεσε ο Daniel στην Θεσσαλία είναι η όσο το δυνατόν γρηγορότερη αποκατάσταση της καλλιεργήσιμης γης, καθώς η πρωτογενής παραγωγή είναι βασικός πυλώνας της οικονομίας. Ένα σημαντικό κομμάτι της γεωργίας είναι οι μόνιμες καλλιέργειες, τα δένδρα και τα αμπέλια, τα οποία επίσης στις πληγείσες περιοχές είχαν σοβαρότατες ζημιές.

Οι αγρότες που ασχολούνται με μόνιμες καλλιέργειες, εκφράζουν ανοιχτά τις ενστάσεις τους για τις καθυστερήσεις στις διαδικασίες ώστε να μπορέσουν να αντικαταστήσουν το κατεστραμμένο φυτικό τους κεφάλαιο, χωρίς να χάσουν δεύτερη χρονιά, και να λάβουν τις αποζημιώσεις που δικαιούνται.

Όπως επισημαίνουν, το 2024 χάθηκε λόγω των εξελισσόμενων ζημιών στα δένδρα, τις οποίες έπρεπε να εκτιμήσει στην πλήρη έκταση τους ο ΕΛΓΑ. Ωστόσο, ο επερχόμενος χειμώνας είναι μια κρίσιμη περίοδος, διότι αν δεν αποζημιωθούν για το φυτικό τους κεφάλαιο, δεν θα είναι σε θέση να προβούν στην αντικατάστασή του μέχρι και την άνοιξη και θα χάσουν και το 2025. Μάλιστα, υπάρχουν περιπτώσεις, κυρίως σε παραπήνειες περιοχές, όπου δεν έχουν δοθεί αποζημιώσεις από την αρωγή και οι ζημιές σε φυτικό κεφάλαιο, έγγειο κεφάλαιο και αγροτικό εξοπλισμό είναι τόσο μεγάλες, που οι αποζημιώσεις για την απώλεια παραγωγής που δόθηκαν δεν επαρκούν ούτε για την επιβίωση των πληγέντων για δεύτερη χρονιά, πόσο μάλλον για την αποκατάσταση καλλιεργειών και μηχανημάτων.

Επιπροσθέτως, πολλοί δενδροκαλλιεργητές ζητούν διευκρινήσεις, δεδομένου ότι δεν υφίσταται επαρκής ενημέρωση για τις αποζημιώσεις φυτικού κεφαλαίου. Υπάρχουν αγρότες, οι οποίοι, λόγω ηλικίας, δεν επιθυμούν να προβούν σε ανασύσταση των δενδροκαλλιεργειών τους, δεν γνωρίζουν, όμως, αν αυτό αποτελεί προϋπόθεση για να λάβουν τις αποζημιώσεις και ζητούν να θεσμοθετηθεί κι αυτή η δυνατότητα. Πολλοί, επίσης, ζητούν να μπορούν να αντικαταστήσουν το ζημιωθέν φυτικό κεφάλαιο, φυτεύοντας σε άλλα αγροτεμάχια από το 2025, όχι στα πλημμυρισμένα, καθώς το επιβάλουν είτε λόγοι τεράστιων ζημιών στο έγγειο κεφάλαιο είτε λόγοι φυτοϋγείας, αφού φέτος δεν εκριζώθηκαν τα κατεστραμμένα δένδρα για να τα ελέγξει ο ΕΛΓΑ. Όσοι δεν έχουν την δυνατότητα εξεύρεσης άλλων αγρών, να δικαιούνται αυξημένη αποζημίωση για το έτος που θα παραμείνει το χωράφι χωρίς καλλιέργεια.

Εν κατακλείδι, οι πληγέντες δενδροκαλλιεργητές και αμπελουργοί διατυπώνουν την ενόχλησή τους διότι αν και έχει παρέλθει πλέον του ενός χρόνος από τις ζημιές δεν έχει ανακοινωθεί χρονοδιάγραμμα, προϋποθέσεις και άλλες λεπτομέρειες σχετικά με τις αποζημιώσεις για το φυτικό κεφάλαιο. Η παραγωγή στην δενδροκομία δεν είναι υπόθεση μιας χρονιάς, αλλά πολυετούς προσπάθειας και προγραμματισμού που θα αποδώσει μετά από 4 τουλάχιστον χρόνια. Για να μπορέσουν να σταθούν στα πόδια τους, ζητούν να υπάρξουν άμεσες ενέργειες για τις αποζημιώσεις για το κατεστραμμένο από τις πλημμύρες φυτικό κεφάλαιο.

Κατόπιν τούτων ερωτώνται οι αρμόδιοι υπουργοί:

  1. 1. Προτίθεστε να επισπεύσετε τις ενέργειες που απαιτούνται ώστε οι δενδροκαλλιεργητές να λάβουν αποζημιώσεις φυτικού κεφαλαίου έγκαιρα, πριν την έναρξη της νέας καλλιεργητικής περιόδου για το 2025; Αν ναι, ποιο το χρονοδιάγραμμα των αποζημιώσεων;
  2. 2. Προτίθεστε να εξετάσετε τις παρατηρήσεις που θέτουν οι αγρότες με μόνιμες καλλιέργειες

-δυνατότητα φύτευσης σε άλλους αγρούς ή αυξημένη αποζημίωση- προκειμένου η αντικατάσταση του φυτικού κεφαλαίου να γίνει γρήγορα, χωρίς να χαθεί πολύτιμος χρόνος και να πραγματοποιηθούν φυτεύσεις στις αρχές του 2025;

  1. 3. Προβλέπεται αποζημίωση για το απολεσθέν φυτικό κεφάλαιο σε αγρότες, οι οποίοι λόγω ηλικίας δεν προτίθενται να προβούν σε ανασύσταση των δενδροκαλλιεργειών τους; Αν όχι, θα προβείτε σε θεσμοθέτηση αυτής της δυνατότητας;

 

Αθήνα, 18 Νοεμβρίου 2024

Ο ερωτών Βουλευτής:

Μάξιμος Χαρακόπουλος

Read more...

“Πληγή” η ταχεία διασπορά ζωονόσων στην επικράτεια

ΕΡΩΤΗΣΗ
ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ

Θέμα: “Πληγή” η ταχεία διασπορά ζωονόσων στην επικράτεια

Η έξαρση των ζωονόσων το τελευταίο χρονικό διάστημα εχει θορυβήσει τους κτηνοτρόφους της χώρας. Ιδιαίτερα στη Θεσσαλία, που τον Σεπτέμβριο του 2023 χάθηκαν δεκάδες χιλιάδες παραγωγικά ζώα από τις πλημμύρες του Daniel, η απώλεια επίσης χιλιάδων ζώων, από τα επιβεβλημένα μέτρα για την καταπολέμηση της πανώλης και της ευλογιάς, έχει δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα επιβίωσης στους πληγέντες κτηνοτρόφους, φόβο και έκδηλη οικονομική αβεβαιότητα στους εναπομείναντες και κατ’ επέκταση σοβαρούς κλυδωνισμούς στην οικονομία ολόκληρων χωριών και περιοχών στην περιφέρεια.
Πάγιο αίτημα των κτηνοτρόφων ήταν ανέκαθεν οι έλεγχοι στο γάλα και στο κρέας, που μαστίζονται από παράνομες ελληνοποιήσεις, για τη διαφύλαξη της παραγωγής τους, την διασφάλιση της βιωσιμότητάς τους και την προστασία των καταναλωτών. Σε αυτό το πάγιο αίτημα, εύλογα έχει προστεθεί τελευταία και η απαίτηση για ενισχυμένα μέτρα για την αποτροπή της ταχείας εξάπλωσης των ζωονόσων, αφού οι ίδιοι είναι οι άμεσα και σοβαρότερα πληττόμενοι από τη ραγδαία επέκτασης τους, που τους δημιουργεί απρόβλεπτες και ανυπέρβλητες δυσκολίες.
Η αναγκαιότητα ενίσχυσης των μέτρων για τις ζωονόσους και την αποτροπή της εξάπλωσής τους υπογραμμίζεται και από δημόσιους λειτουργούς και ειδήμονες. Σύμφωνα με δημοσίευμα της Καθημερινής (05.11.2024) ο μηχανισμός επιτήρησης για την μετάδοση των ζωονόσων δεν είναι επαρκής, καθώς “η πανώλη πηδούσε από νόμο σε νόμο, δεν υπήρχε έλεγχος”, ενώ ταυτόχρονα αναδύονται και νέοι παράγοντες που ευνοούν την απρόσκοπτη εξάπλωση των νόσων.
Η αποτελεσματικότητα του υπάρχοντος μηχανισμού σκοντάφτει στην σοβαρή υποστελέχωση των κτηνιατρικών υπηρεσιών με κτηνιάτρους και άλλους επιστήμονες, καθώς και στην απασχόληση του υπάρχοντος προσωπικού με πολλαπλά αντικείμενα και περισσότερο με την διεκπεραίωση διοικητικών διαδικασιών, παρά με την παρουσία στο πεδίο και τους αποτελεσματικούς ελέγχους.
Τα ανωτέρω συνηγορούν καταλυτικά υπέρ πρωτοβουλιών για την θωράκιση της δημόσιας υγείας, των κτηνοτρόφων και της οικονομίας μέσω της ενδυνάμωσης των ελεγκτικών μηχανισμών. Στην περιφέρεια το πρόβλημα από τις θανατώσεις χιλιάδων ζώων είναι ήδη ορατό στις τοπικές κοινωνίες, όπου η κτηνοτροφία αποτελεί, μαζί με την γεωργία, την μοναδική ουσιαστική πηγή εισοδημάτων.

Κατόπιν τούτων ερωτάται ο αρμόδιος υπουργός:

1.Που οφείλεται η ευρεία διασπορά των ζωονόσων, σχεδόν στο σύνολο της ελληνικής επικράτειας, που παρατηρείται το τελευταίο διάστημα;
2.Σε ποιες άμεσες ενέργειες θα προβείτε προκειμένου να ενδυναμωθεί το πλέγμα προστασίας με ελέγχους έναντι της επέκτασης των ζωονόσων στην Θεσσαλία και στην ελληνική επικράτεια, ώστε να αποσοβηθούν οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν για την βιωσιμότητα των κτηνοτρόφων και των τοπικών κοινωνιών στην επαρχία που εξαρτώνται από την κτηνοτροφία;
3.Είναι αληθές ότι από 1200 κτηνιάτρους που υπηρετούσαν το 2000 στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και τις Περιφέρειες, σήμερα έχουν περιοριστεί σε 500 (Καθημερινή, 05.11.2024);

4.Μετά την έξοδο της χώρας από τα μνημόνια και τους περιορισμούς προσλήψεων στο δημόσιο, πόσους κτηνιάτρους αιτήθηκε το υπουργείο σας για πρόσληψη στο δημόσιο και πόσοι τελικά προσελήφθησαν;
5.Περιλαμβάνονται στον άμεσο σχεδιασμό σας οι προσλήψεις ικανού αριθμού κτηνιάτρων και λοιπού προσωπικού στις κτηνιατρικές υπηρεσίες και αν ναι πόσοι και ποιο το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής τους;

Αθήνα, 14 Νοεμβρίου 2024

Ο ερωτών Βουλευτής

Μάξιμος Χαρακόπουλος

Read more...

Διαμαρτυρίες κτηνοτρόφων με ειδικά δικαιώματα που αναμένουν πληρωμή Ενισχύσεων

ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ

Θέμα: Διαμαρτυρίες κτηνοτρόφων με ειδικά δικαιώματα που αναμένουν πληρωμή Ενισχύσεων

Οι κτηνοτρόφοι που στην προηγούμενη ΚΑΠ διατήρησαν το καθεστώς των ειδικών δικαιωμάτων για τις εκμεταλλεύσεις τους αποτελούν μια ειδική κατηγορία παραγωγών, για τους οποίους είχαν προβλεφθεί ξεχωριστές διατάξεις μέσω των οποίων ελάμβαναν τα ποσά των κοινοτικών ενισχύσεων που δικαιούνταν, πληρώντας φυσικά τις προϋποθέσεις που προβλέπονταν.
Ωστόσο, με την εφαρμογή του νέου Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ 2023-2027 από την 1-1- 2023 και τις αλλαγές που πραγματοποιήθηκαν στα επιμέρους καθεστώτα των ενισχύσεων, οι ανωτέρω κτηνοτρόφοι δεν έχουν λάβει τις επιδοτήσεις για το 2023. Όπως υποστηρίζουν, σε αυτή τη μετάβαση δεν είχε προσδιοριστεί κάποιος σαφής τρόπος προσαρμογής των ενισχύσεων που δικαιούνται, ενώ θα έπρεπε, όπως συνέβη με τους υπόλοιπους αγρότες και κτηνοτρόφους της χώρας, οι οποίοι πληρώθηκαν για το 2023. Γι’ αυτό το λόγο, η αναστάτωσή τους είναι έκδηλη και εκφράζουν ανοιχτά τις ενστάσεις τους.
Επιπροσθέτως, την κατάσταση επιδεινώνει και το γεγονός ότι οι εν λόγω κτηνοτρόφοι δεν πληρώθηκαν τις προκαταβολές των ενισχύσεων για το 2024, που καταβλήθηκαν στα τέλη του Οκτωβρίου. Με την υπ’ αριθμ. Υ.Α 473/231782 (ΦΕΚ 4572/Β/6-8-2024) δόθηκε η δυνατότητα σε κτηνοτρόφους που κατείχαν ειδικά δικαιώματα μέχρι το 2022 (άρθρο 1, παραγρ. 3γ) να αιτηθούν τη χορήγηση δικαιωμάτων ενίσχυσης από το εθνικό απόθεμα μέσω της ΕΑΕ (Αίτησης Ενιαίας Ενίσχυσης-Δήλωσης ΟΣΔΕ) για το 2024. Ωστόσο, παρότι υπέβαλλαν αιτήσεις και ανέμεναν ότι θα λάβουν προκαταβολές, έστω για το 2024, δεν πληρώθηκαν.
Η πλειοψηφία τους δεν γνωρίζει τον λόγο, αλλά ούτε και τα ποσά που τους αντιστοιχούν. Επιπλέον, υπάρχουν και περιπτώσεις, όπως οι κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις που διαθέτουν πάνω από έναν οικονομικό διαχειριστή, που δεν ήταν καν εφικτό να υποβάλουν την ανωτέρω αίτηση για το εθνικό απόθεμα μέσω των ΚΥΔ (Κέντρων υποβολής Δηλώσεων) λόγω αδυναμίας του συστήματος να τη δεχθεί.
Εν κατακλείδι, οι κτηνοτρόφοι που μέχρι το 2022 είχαν ειδικά δικαιώματα, διαμαρτύρονται έντονα διότι άνευ υπαιτιότητάς τους δεν έχουν λάβει κοινοτικές ενισχύσεις για το 2023 και μέχρι σήμερα για το 2024. Υπογραμμίζουν, δε, ότι τα δύο αυτά έτη παρουσιάστηκαν ανυπέρβλητες οικονομικές δυσκολίες στη Θεσσαλία λόγω των καταστροφικών πλημυρών - κάποιοι εξ αυτών είναι πληγέντες-και ταυτόχρονα, η οικονομική τους δυσπραγία επιδεινώνεται περαιτέρω και από άλλες παραμέτρους, όπως τα κρούσματα των ζωονόσων και η συνεπακόλουθη αύξηση του κόστους των ζωοτροφών.
Όπως δηλώνουν εμφατικά, προσδοκούν από την πολιτεία να πράξει τα δέοντα και στο πλαίσιο της δίκαιης αντιμετώπισης όλων των παραγωγών να προσδιοριστούν το ύψος και το χρονοδιάγραμμα καταβολής των επιδοτήσεων για το 2023 και το 2024.

Κατόπιν τούτων ερωτάται ο αρμόδιος υπουργός:

1. Για ποιο λόγο δεν έχουν πληρωθεί για το 2023 και τις προκαταβολές για το 2024 οι κτηνοτρόφοι που είχαν ειδικά δικαιώματα και σε ποιες ενέργειες θα προβείτε προκειμένου να αρθεί αυτή η αδικία;

2. Προτίθεστε να εξετάσετε διορθώσεις ώστε να συμπεριληφθούν οι περιπτώσεις των κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων που είχαν ειδικά δικαιώματα μέχρι το 2022 και δεν ήταν πρακτικά εφικτό να υποβάλλουν αίτηση για δικαιώματα από το εθνικό απόθεμα για το 2024;

Αθήνα, 11 Νοεμβρίου 2024

Ο ερωτών Βουλευτής:

Μάξιμος Χαρακόπουλος

Read more...

Ποια η αλήθεια για τα φωτοβολταϊκά  σε γη υψηλής παραγωγικότητας στη Θεσσαλία;

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

 

ΘΕΜΑ: Ποια η αλήθεια για τα φωτοβολταϊκά σε γη υψηλής παραγωγικότητας στη Θεσσαλία;

Η ενεργειακή ανεξαρτησία κατέστη στόχος υψηλής προτεραιότητας για τη χώρα μετά και τις οικονομικές επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης στην Ευρώπη. Οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), με τα σαφή τους πλεονεκτήματα, αποτέλεσαν την αιχμή του δόρατος σε αυτή την προσπάθεια.

Ωστόσο, αγρότες και κτηνοτρόφοι κρούουν εδώ και καιρό τον κώδωνα του κινδύνου για τις συνέπειες στην πρωτογενή παραγωγή από την ανεξέλεγκτη αδειοδότηση φωτοβολταϊκών πάρκων. Η πολιτεία, προκειμένου να προστατέψει τον πρωτογενή τομέα από αυτόν τον κίνδυνο έχει θεσπίσει κανόνες, όπως τον ορισμό ανώτατου ορίου που δεν ξεπερνά το 1% για την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών σε γη υψηλής παραγωγικότητας.

Παρ’ όλα αυτά, όμως, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Δημήτρης Κουρέτας, και τα οποία δημοσιεύτηκαν και στα τοπικά ΜΜΕ της Λάρισας (15.09.2024), έχει δοθεί άδεια για εγκατάσταση ΑΠΕ σε 374 χιλιάδες στρέμματα, που αποτελούν το 8,4% της καλλιεργήσιμης γης στον κάμπο. Ήδη έχουν εγκατασταθεί φωτοβολταϊκά σε 40 χιλιάδες στρέμματα γης υψηλής παραγωγικότητας, καλύπτοντας σχεδόν το όριο του 1% που θέτει η νομοθεσία, δηλαδή, τα 44 χιλιάδες στρέμματα για τη Θεσσαλία.

Επιπροσθέτως, έχουν δει το φως της δημοσιότητας αντιδράσεις αγροτών και κτηνοτρόφων από τους δήμους Φαρσάλων, Τυρνάβου, Κιλελέρ και Ελασσόνας, που εκφράζουν έντονες ανησυχίες για την δέσμευση γεωργικής γης και βοσκοτόπων για φωτοβολταϊκά, αλλά και την απειλή υπέρβασης του ορίου του 1% της γης υψηλής παραγωγικότητας.

Στον πυρήνα αυτών των διαμαρτυριών τίθεται η ανάπτυξη του αγροτοκτηνοτροφικού τομέα, ο οποίος αντιμετωπίζει, ήδη, ζητήματα βιωσιμότητας με την αύξηση του κόστους παραγωγής. Ειδικά στη Θεσσαλία, την καρδιά του πρωτογενούς τομέα, η οποία δεν έχει ανακάμψει πλήρως από τις ζημιές των περυσινών πλημμυρών, η αυξητική τάση για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών, ειδικά πάρκων ισχύος ≤1MW σε γη υψηλής παραγωγικότητας, προβληματίζει έντονα, καθώς υπονομεύει το μέλλον της αγροτικής παραγωγής και εν τέλει θέτει σε αμφισβήτηση τις κατευθύνσεις για πράσινη ανάπτυξη.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της Καθημερινής της Κυριακής (29.09.24), με τίτλο «Γκρίζες άδειες στον κάμπο των φωτοβολταϊκών», που, όπως υποστηρίζει, στηρίζεται σε στοιχεία της περιφέρειας «έχουν ήδη εντοπιστεί 12 περιπτώσεις που το 2021 είχε δοθεί γνωμοδότηση ότι επρόκειτο για γη χαμηλής παραγωγικότητας, ενώ επρόκειτο για εκτάσεις που προήλθαν από αναδασμούς (κάτι που σχεδόν εξ ορισμού συνεπάγεται την υψηλή παραγωγικότητα). Οι υπηρεσίες εκτιμούν ότι οι περιπτώσεις που θα έρθουν στο φως θα είναι πολλές δεκάδες, καθώς αυτές οι 12 προέκυψαν μέσα από έναν σύντομο δειγματοληπτικό έλεγχο. Το ερώτημα που προκύπτει βέβαια είναι γιατί δίνονταν οι ψευδείς βεβαιώσεις, αν δηλαδή υπήρχε οικονομικό αντικείμενο ή πολιτική πίεση στους υπαλλήλους κάτι που μόνο μέσω δικαστικής έρευνας μπορεί να διαπιστωθεί».

 

Εύλογα, λοιπόν, οι διαμαρτυρόμενοι, ζητούν να υπάρξουν έλεγχοι και βελτιώσεις στην κείμενη νομοθεσία ώστε να διασφαλίζεται η προστασία της παραγωγικής γης, ειδικά της γης υψηλής παραγωγικότητας στην Θεσσαλία, και η επέκταση των ΑΠΕ να μην εμποδίζει, άλλα να χρησιμοποιείται για να τονώσει την ανάπτυξη του πρωτογενούς τομέα.

Κατόπιν τούτων ερωτάται ο αρμόδιος υπουργός:

1. Ισχύουν οι καταγγελίες του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας για την αδειοδότηση ΑΠΕ του 8,4% της καλλιεργήσιμης γης στον Θεσσαλικό κάμπο και σε πόσα στρέμματα γης, έως τώρα, υψηλής παραγωγικότητας στον νομό Λάρισας και στη Θεσσαλία έχουν εγκατασταθεί φωτοβολταϊκά πάρκα και για πόσα ακόμα υπάρχουν εκκρεμείς αιτήσεις;

2. Είναι νόμιμοι οι αποχαρακτηρισμοί γης υψηλής παραγωγικότητας στη Θεσσαλία και αν όχι τι προτίθεστε να πράξετε γι’ αυτό, και εν γένει σε ποιες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε προκειμένου να διαφυλαχθούν οι καλλιεργήσιμες και βοσκήσιμες εκτάσεις και ιδιαίτερα οι εκτάσεις της γης υψηλής παραγωγικότητας από την άκρατη επέκταση των ΑΠΕ φωτοβολταϊκών πάρκων;

Αθήνα, 14 Οκτωβρίου 2024

Ο ερωτών Βουλευτής:

Μάξιμος Χαρακόπουλος

 

Read more...

ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΑΓΡΟΤΩΝ ΓΙΑ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΥΣ ΡΕΥΜΑΤΟΣ ΑΡΔΕΥΣΗΣ ΣΕ ΠΛΗΜΜΥΡΙΣΜΕΝΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ

ΕΡΩΤΗΣΗ
ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ


ΘΕΜΑ: ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΑΓΡΟΤΩΝ ΓΙΑ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΥΣ ΡΕΥΜΑΤΟΣ ΑΡΔΕΥΣΗΣ ΣΕ ΠΛΗΜΜΥΡΙΣΜΕΝΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ

Οι πλημμύρες πριν ένα χρόνο στη Θεσσαλία δημιούργησαν σοβαρότατες ζημιές στις υποδομές της πρωτογενούς παραγωγής. Ειδικά στην περιοχή της Κάρλας, χιλιάδες στρέμματα γης πλημμύρισαν επί μακρόν, χάθηκαν παραγωγές, δίκτυα άρδευσης και υποδομές ρευματοδότησης καταστράφηκαν ολοσχερώς και κατά συνέπεια δημιουργήθηκαν προβλήματα με οφειλές των αγροτών προς την ΔΕΗ.
Προς αρωγή των πληγέντων η πολιτεία, πέραν των αποζημιώσεων, φρόντισε να διευθετήσει τις οφειλές από ρεύμα που χρησιμοποιείται για άρδευση με ΚΥΑ με τίτλο «Ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών των καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας πληγεισών περιοχών από τις πλημμύρες Σεπτεμβρίου 2023», ΦΕΚ B' 3162/04.06.2024.
Όμως, τον τελευταίο καιρό αγρότες των παρακάρλιων περιοχών διαμαρτύρονται διότι ενώ οι κατεστραμμένες αρδευτικές παροχές τους δεν είναι ακόμη σε λειτουργία, και παρότι έχουν εξοφλήσει τις περυσινές οφειλές τους, λαμβάνουν λογαριασμούς της ΔΕΗ ως έναντι για περίοδο κατανάλωσης από τον Ιούλιο του 2023 έως τον Σεπτέμβριο του 2024.
Σύμφωνα με το άρθρο 3 «Διαδικασία ένταξης δικαιούχων στη ρύθμιση» της ανωτέρω ΚΥΑ, δίνονταν το δικαίωμα ρύθμισης οφειλών για παροχές αποκλειστικά για σκοπούς άρδευσης, με ηλεκτρονική αίτηση σε ειδική διαδικτυακή πύλη του ΔΕΔΔΗΕ από την 10.06.2024 έως και την 15.07.2024. Ωστόσο, οι συνεπείς πλημμυροπαθείς αγρότες που είχαν ήδη εξοφλήσει τις οφειλές τους πριν την έκδοση της ΚΥΑ, για καταναλώσεις μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2023, δεν είχαν κάποιο προφανή λόγο να ακολουθήσουν την διαδικασία του άρθρου 3. Συνεπώς, λαμβάνοντας λογαριασμούς με χρεώσεις που αφορούν περίοδο μετά τον Daniel, και εφόσον οι παροχές τους δεν έχουν αποκατασταθεί ακόμη, αντιδρούν έντονα.
Επίσης, υφίστανται διαμαρτυρίες αγροτών για την αποστολή λογαριασμών ρεύματος με προσαυξήσεις για πλημμυρισμένες αρδευτικές παροχές και περίοδο κατανάλωσης, που περιλαμβάνει το χρονικό διάστημα που οι παροχές αυτές είναι κατεστραμμένες.
Σε κάθε περίπτωση, και αναγνωρίζοντας τις προσπάθειες του κράτους να αμβλύνει τις οικονομικές επιπτώσεις από τις πλημμύρες, ζητούν παρεμβάσεις που θα ξεκαθαρίζουν την κατάσταση και θα τους απαλλάξουν από χρεώσεις ρεύματος σε αρδευτικές παροχές που λόγω των πλημμυρών δεν έχουν ακόμη αποκατασταθεί.

Κατόπιν τούτων ερωτάται ο αρμόδιος υπουργός:

Σε ποιες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε προκειμένου να διαγραφούν οι προκλητικές χρεώσεις ρεύματος και οι προσαυξήσεις σε μη αποκατεστημένες αρδευτικές παροχές, οι οποίες έχουν εξοργίσει τους αγρότες των παρακάρλιων περιοχών, όπου τα δίκτυα άρδευσης και υποδομές ρευματοδότησης καταστράφηκαν ολοσχερώς;

Αθήνα, 3 Οκτωβρίου 2024

Ο ερωτών Βουλευτής

Μάξιμος Χαρακόπουλος

Read more...

Απροστάτευτη η περιουσία των δανειοληπτών, εγγυητών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς : Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Κ. Χατζηδάκη

Θέμα : «Απροστάτευτη η περιουσία των δανειοληπτών, εγγυητών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων»

Η μεταβίβαση των δανείων εκ μέρους των πιστωτικών ιδρυμάτων έλυσε το χρόνιο πρόβλημα των μη εξυπηρετούμενων δανείων για τις τράπεζες. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, δάνεια ύψους 86,96 δις ευρώ βρίσκονται πλέον σε funds.

Ωστόσο το ίδιο δεν συνέβη με τους δανειολήπτες, οι οποίοι έχοντας απέναντί τους πλέον κερδοσκοπικές ιδιωτικές επιχειρήσεις με έδρα εκτός Ελλάδος και όχι τις εγχώριες τράπεζες βρίσκονται αντιμέτωποι με τον κίνδυνο του πλειστηριασμού της περιουσίας τους και κυρίως της κατοικίας τους που δείχνει να είναι η βασική προτεραιότητα των funds για την απόκτηση κερδών.

Η τιτλοποίηση των απαιτήσεων αυτών διέπεται από τις διατάξεις του ν. 3156/2003. Επί της ουσίας πρόκειται για μία σύγχρονη μορφή χρηματοδότησης για τις τράπεζες και επιτυγχάνεται με την αξιοποίηση στοιχείων του ενεργητικού τους. Στοιχεία του ενεργητικού της τράπεζας, τα οποία αξιοποιούνται στο πλαίσιο της τιτλοποίησης είναι οι απαιτήσεις της τελευταίας από τη χορήγηση των δανείων σε πελάτες της (δανειολήπτες).

Η τράπεζα, μέσω της τιτλοποίησης απαιτήσεων, αντί να αναμένει έσοδα από τη μηνιαία αποπληρωμή των δανείων, προχωρά στη διαδικασία της τιτλοποίησης απαιτήσεων, προκειμένου να αντλήσει άμεσα κεφάλαια από τις διεθνείς αγορές. Με τον τρόπο αυτό, η τράπεζα προχωρά στην πώληση των δανείων σε μία εταιρεία ειδικού σκοπού (special purpose vehicle-FlJND) και στην πραγματικότητα απαλλάσσει τους ισολογισμούς της από τα δάνεια αυτά, τα περισσότερα των οποίων είναι "κόκκινα". Η δε διαχείριση των δανείων, όπως ρύθμιση, διενέργεια πράξεων αναγκαστικής εκτέλεσης και εκκαθάρισης έχει ανατεθεί σε εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις.

Η διαχρονική προσπάθεια του νομοθέτη να θεσπίσει ένα πλαίσιο εξώδικης διευθέτησης των οφειλών για την αποφυγή της εκποίησης της ιδιωτικής περιουσίας δεν έφερε απτά και ουσιαστικά αποτελέσματα προς αυτή την κατεύθυνση. Όπως αναφέρεται και στο από 17-5-2024 δελτίο τύπου της Ένωσης Εταιριών Διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις οι υπό διαχείριση οφειλές ανέρχονται σε συνολικό ύψος άνω των 90 δισεκατομμυρίων ευρώ και αφορούν 2.271.548 οφειλέτες.

Ο εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών δεν στάθηκε αρωγός σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις λόγω και της ακατανόητης άρνησης κυρίως των εταιριών διαχείρισης να συμμετέχουν ενεργά στην προβλεπόμενη διαδικασία και μόνο το τελευταίο χρονικό διάστημα μετά από πλείστες και επίμονες πιέσεις των αρμοδίων έδειξε κάποια μικρή ανοδική θετική πορεία. Η υποχρεωτικότητα ρύθμισης για τους ευάλωτους οφειλέτες και όσους έχουν αναπηρία άνω του 67% σαφώς ήταν ένα θετικό βήμα του νομοθέτη. Ωστόσο, τα στενά κριτήρια ευαλωτότητας καταλείπουν την πλειοψηφία των δανειοληπτών χωρίς ουσιαστική προστασία. Εκτός αυτού, οι έτερες δικαστικές διαδικασίες της πτώχευσης που μπορεί να υπαχθεί ο δανειολήπτης δεν συνεπάγονται προστασία της κύριας κατοικίας

Μάλιστα κατά την διαδικασία ρύθμισης οφειλών μέσω εξωδικαστικού μηχανισμού, μετά την οριστική υποβολή της αίτησης, μέσω του υπολογιστικού του εργαλείου ετοιμάζεται η πρόταση και αντιπρόταση ρύθμισης των οφειλών. Ο οφειλέτης σε αντίθεση με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, δεν έχει τη δυνατότητα να γνωρίζει την πρόταση ή την αντιπρόταση ρύθμισης, εφόσον το χρηματοπιστωτικό ίδρυμα απορρίψει αυτές (πρόταση — αντιπρόταση), ώστε να δύναται να προστατευτεί ενώπιον της Δικαιοσύνης.

Επιπρόσθετα, νομοθετικό πλαίσιο που προστατεύει την πρώτη κατοικία των νοικοκυριών δεν υφίσταται.

Τελευταία καταγγέλθηκε δημοσίως με στοιχεία και μια άλλη τακτική. Η τράπεζα πουλά το δάνειο στο fund σε χαμηλή τιμή σε σχέση με την ονομαστική αξία του δανείου. Το fund με την σειρά του δια μέσω του servicer απαιτεί από τον δανειολήπτη την ονομαστική αξία του δανείου συν τους τόκους και εκπλειστηριάζει το ακίνητο - κατοικία. Την κατοικία αποκτά από τον πλειστηριασμό μια εταιρία real estate με όμοια ονομασία με το fund που αγόρασε το δάνειο είναι μονοπρόσωπη ανώνυμη εταιρία με μοναδικό εταίρο την ίδια την τράπεζα που μεταβίβασε το δάνειο. Κατ' αυτόν τον τρόπο η τράπεζα εξασφαλίζει τα κέρδη των funds που δεν φορολογούνται στην Ελλάδα. Σε όλη αυτήν την διαδικασία ο δανειολήπτης βρίσκεται νομικά απροστάτευτος και χωρίς δικαίωμα να παρέμβει χάνοντας την κατοικία του.

Στο πλαίσιο, που διέπει τη σχέση δανειολήπτη και εταιρεία διαχείρισης, συναντώνται επίσης και τα κάτωθι φαινόμενα:

Υπερβολική καθυστέρηση στην εξέταση αιτημάτων εξωδικαστικής ρύθμισης, χωρίς να υπάρχει καλόπιστη αναστολή μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης. Πολλές φορές η εξέταση ενός

αιτήματος υπερβαίνει και τους 6 μήνες, ενώ ο δανειολήπτης βρίσκεται ενώπιον σοβαρού ενδεχομένου (η και τετελεσμένου) απώλειας κύριας κατοικίας.
Δυσμενείς όρους αποπληρωμής με υποχρέωση προκαταβολής σε εξοντωτικά επίπεδα, ακόμα και της τάξεως του 30% - 40% της οφειλής ενάντια στο άρθρο 281 ΑΚ. Ως δικαιολογία διαρκώς παρουσιάζεται η πολιτική του επενδυτή.
Έλλειψη έγκυρης και έγκαιρης ενημέρωσης στον κάθε δανειολήπτη για το υπόλοιπο της οφειλής του, ούτε καν για την αναπροσαρμογή της δόσης, ένεκα διακυμάνσεων των επιτοκίων. Ως αποτέλεσμα, πολλοί δανειολήπτες, είτε έχουν υπαχθεί στον 3869/2010 , είτε μη, ενώ πληρώνουν τη δόση τους προσηκόντως λαμβάνουν επιστολές ότι υπάρχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές. Σε σχετική περίπτωση, οι δανειολήπτες δεν ενημερώνονται ποτέ από τις εταιρείες είσπραξης για τη φύση της οφειλής, αλλά μόνο την ύπαρξης της χωρίς να τη δικαιολογούν.
Έλλειψη ουσιαστικής επικοινωνίας μεταξύ τμημάτων ρυθμίσεων και νομικών τμημάτων. Ενώ πολλοί δανειολήπτες έχουν δικαιωθεί δικαστικά με ανακοπές κατά διαταγών πληρωμής και κατασχέσεων, οι εκπρόσωποι των εταιρειών διαχείρισης για τις ρυθμίσεις το αγνοούν και επιμένουν στο ενδεχόμενο της εκτέλεσης κατά της περιουσίας του δανειολήπτη.
Καθυστέρηση στην απάντηση και μη συμμετοχή των εταιρειών διαχείρισης στο νέο μηχανισμό της πλατφόρμας εξωδικαστικού μηχανισμού ν.4738/2Ο2Ο, παρά μόνο αν είναι ευάλωτοι δανειολήπτες.

Λαμβάνοντας υπόψιν, ότι όλη αυτή η κατάσταση υπονομεύει επικίνδυνα την κοινωνική ειρήνη και συνοχή, κ. Υπουργέ ερωτάστε:


1. Από τις ρυθμίσεις που επιτεύχθηκαν μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού πόσες αφορούν τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και πόσες εξ αυτών αφορούν οφειλέτες ευάλωτους και άτομα με αναπηρία;

2. Θα νομοθετηθεί το δικαίωμα του οφειλέτη να λαμβάνει γνώση της πρότασης και αντιπρότασης ρύθμισης των οφειλών του που σχεδιάζει το υπολογιστικό εργαλείο του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών;

3. Θα καταστήσετε υποχρεωτική την συμμετοχή τραπεζών και servicers στις προβλεπόμενες διατάξεις του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών με εχέγγυα πραγματοποίησης ρυθμίσεων για τους δανειολήπτες;

4.Θα καταστήσετε υποχρεωτική κάποια προδικασία πριν την επιβολή κατάσχεσης;

5. Θα ρυθμίσετε την προστασία της πρώτης κατοικίας κατά τρόπο ώστε να προστατευθεί όσο τον δυνατόν μεγαλύτερος αριθμός δανειοληπτών;

6. Θα ελεγχθεί η καταγγελθείσα τακτική εκ μέρους των τραπεζών να εξασφαλίζουν τα κέρδη των funds αποκτώντας από τους πλειστηριασμούς τις κατοικίες των δανειοληπτών;

7.Προτίθεστε να προχωρήσετε στη δημιουργία κοινής ηλεκτρονικής πλατφόρμας για όλα τα funds, η οποία θα εποπτεύεται από το Υπουργείο και θα απαντούν υποχρεωτικά έναντι της κύρωσης της αφαίρεσης άδειας λειτουργίας;

 

Αθήνα, 17 Σεπτεμβρίου 2024

 

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Αραμπατζή Φωτεινή

Βλάχος Γιώργος

Γιόγιακας Βασίλειος

Δαβάκης Θανάσης

Κακλαμάνης Νικήτας

Καραμανλή Άννα

Καράογλου Θεόδωρος

Μπουκώρος Χρήστος

Σαλμάς Μάριος

Στυλιανίδης Ευριπίδης

Χαρακόπουλος Μάξιμος

Read more...

Συντάξεις χηρείας δυο ταχυτήτων

ΕΡΩΤΗΣΗ
ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ

ΘΕΜΑ: Συντάξεις χηρείας δυο ταχυτήτων

Με την σταδιακή υπέρβαση της υπερδεκαετούς κρίσης κατέστη δυνατή η σταδιακή επάνοδος στην κανονικότητα των ετήσιων αυξήσεων μισθών και συντάξεων, που αναμένουμε να είναι πιο γενναίες όσο βελτιώνονται οι οικονομικοί δείκτες. Ωστόσο, εξακολουθεί να παραμένει μια κραυγαλέα αδικία μεταξύ των δικαιούχων συντάξεων χηρείας. Συγκεκριμένα, εξακολουθεί να υφίσταται άνιση μεταχείριση μεταξύ όσων δικαιούνται σύνταξη χηρείας, πριν και μετά την εφαρμογή του νόμου Κατρούγκαλου (ν. 4389/2016), ειδικά για τους εργαζόμενους στον δημόσιο τομέα.
Όπως επισημαίνουν, μετά τη θέσπιση του νόμου τον Μάιο του 2016, το επιζών μέλος ενός ζευγαριού με εργασία στο δημόσιο δικαιούται το 70% της σύνταξης ή του ποσού που θα δικαιούτο ο θανών, για 3 χρόνια, ενώ για τα υπόλοιπα χρόνια μετά την 3ετία δικαιούται το 35% (δηλαδή το 50% του 70%) της σύνταξης ή του ποσού που θα δικαιούτο ο θανών. Επίσης, προβλέπεται ότι το κατώτατο ποσό της συντάξεως χηρείας δεν θα είναι κάτω από τα 400 ευρώ. Δηλαδή, αν το 35% αντιστοιχεί στο ποσό των 300 ευρώ, ο ή η δικαιούχος λαμβάνει 400 ευρώ ως ελάχιστη σύνταξη χηρείας.
Αντιθέτως, για τα επιζώντα μέλη ζευγαριών που εργάζονταν στο δημόσιο και χήρεψαν πριν τον νόμο Κατρούγκαλου, η νομοθεσία προβλέπει να λαμβάνουν το 25% της σύνταξης ή του ποσού που θα δικαιούτο ο θανών ή η θανούσα, χωρίς την πρόβλεψη ενός κατώτατου ποσού. Το αποτέλεσμα είναι να υφίστανται περιπτώσεις –όπως για παράδειγμα όταν ο θάνατος επήλθε σε νεαρότερη παραγωγική ηλικία- που η σύνταξη χηρείας είναι πολύ χαμηλή, κάτω ακόμη και από τα 200 ευρώ.
Αξίζει, μάλιστα, να σημειωθεί ότι, οι ασφαλιστικές εισφορές του χήρου ή της χήρας από την εργασία του/της δεν μετρούν για τη σύνταξή του/της από την ημερομηνία λήψης της σύνταξης χηρείας και μετά, παρότι οι ασφαλιστικές κρατήσεις γίνονται κανονικά.
Τα παραπάνω κάνουν αντιληπτή την ανάγκη διόρθωσης των διατάξεων που επιφέρουν σημαντικές διαφορές στις απολαβές χηρείας των εναπομεινάντων συζύγων που προηγούνται χρονικά του εν λόγω νόμου, δημιουργώντας συντάξεις χηρείας δυο ταχυτήτων.

Κατόπιν τούτων ερωτάται η αρμόδια υπουργός:

Προτίθεσθε να διορθώσετε την αδικία για τις συντάξεις χηρείας που αφορούν θανόντες ή θανούσες πριν από τη θέσπιση του νόμου 4389/2016 και οι σύζυγοι δικαιούχοι της σύνταξης εργάζονται στο δημόσιο, ώστε και αυτοί ή αυτές να λαμβάνουν το κατώτατο προβλεπόμενο ποσό των 400 ευρώ, όπως προβλέπεται για τις συντάξεις χηρείας που αφορούν θανόντες ή θανούσες μετά τη θέσπιση του νόμου;

Αθήνα, 16 Σεπτεμβρίου 2024

Ο ερωτών Βουλευτής

Μάξιμος Χαρακόπουλος

Read more...

Αξιολόγηση του θεσμικού πλαισίου των λαϊκών αγορών και βελτιώσεις στη λειτουργικότητά τους

ΕΡΩΤΗΣΗ
ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

Θέμα: Αξιολόγηση του θεσμικού πλαισίου των λαϊκών αγορών και βελτιώσεις στη λειτουργικότητά τους

Οι λαϊκές αγορές αποτελούν σημαντικό κόμβο για την προμήθεια του ελληνικού νοικοκυριού με φρέσκα τρόφιμα πρώτης ανάγκης και η εύρυθμη λειτουργία τους εξυπηρετεί και τους καταναλωτές, αλλά και τους παραγωγούς αγρότες, που διαθέτουν άμεσα τα προϊόντα τους.
Ωστόσο, σύμφωνα με την Ομοσπονδία Παραγωγών Λαϊκών Αγορών Θεσσαλίας, διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας δημιουργούν προσκόμματα στο επάγγελμά τους, όπως την έκδοση νέων αδειών για την είσοδο νέων παραγωγών και την κάλυψη των κενών θέσεων στις λαϊκές.
Πιο συγκεκριμένα, η Ομοσπονδία επισημαίνει ότι από την ψήφιση του νόμου 4849/21 και μετά, δεν έχει εκδοθεί κάποια προκήρυξη για την είσοδο νέων παραγωγών στις λαϊκές αγορές της Θεσσαλίας. Το γεγονός αυτό, αφενός αποθαρρύνει τους νέους ενδιαφερόμενους παραγωγούς και αφετέρου δημιουργεί προβλήματα στην εύρυθμη λειτουργία των λαϊκών αγορών, αφού οι αποχωρήσαντες παραγωγοί δεν είναι δυνατόν να αντικατασταθούν. Στην πράξη, στην επαρχία, η πλειονότητα των παραγωγών που διαθέτει τα προϊόντα του είναι μικροί παραγωγοί, με μικρές ποσότητες εποχιακών φρέσκων προϊόντων, οι οποίες εξαντλούνται συνήθως γρήγορα. Η υπάρχουσα νομοθεσία, που προβλέπει την έκδοση νέων αδειών και την κάλυψη των κενών με προκήρυξη από την Περιφέρεια και όχι από τον Δήμο, πρακτικά δεν συμβάλει στην ευελιξία που απαιτείται ώστε η λαϊκή αγορά σε κωμοπόλεις ή ακόμη και στις επαρχιακές πόλεις, να προσφέρει ποικιλία φρέσκων προϊόντων, άρτια εξυπηρέτηση στον καταναλωτή, αλλά και οικονομική διέξοδο στον εκάστοτε μικροπαραγωγό.
Συνεπώς, ζητούν μετά την τριετή εφαρμογή του Ν. 4849/2021 να υπάρξουν βελτιώσεις στο
θεσμικό πλαίσιο για να λειτουργούν πιο αποτελεσματικά οι μικρότερου μεγέθους λαϊκές αγορές στην επαρχία. Άλλως, προτείνουν, ως πρακτικότερο μέτρο, την επαναφορά έκδοσης και θεώρησης των αδειών στην έδρα των δήμων που ανήκουν οι παραγωγοί, χωρίς εκπτώσεις στα δικαιολογητικά που προβλέπονται από τη νομοθεσία, καθώς, έτσι, θα βελτιωθεί η λειτουργικότητα της λαϊκής αγοράς και η προσφορά στον καταναλωτή, ενώ παράλληλα, θα διευκολυνθεί η είσοδος νέων παραγωγών, οι οποίοι εδώ και τρία χρόνια αναμένουν την έκδοση προκήρυξης.

Κατόπιν τούτων ερωτάται ο αρμόδιος υπουργός:

1.Προτίθεστε, μετά την τριετή εφαρμογή του Ν. 4849/2021 για τις λαϊκές αγορές, να αξιολογήσετε την λειτουργικότητά του και να επανεξετάσετε το θεσμικό πλαίσιο για να λειτουργούν πιο αποτελεσματικά οι λαϊκές αγορές στην επαρχία;
2.Εξετάζετε την επαναφορά έκδοσης και θεώρησης των αδειών των παραγωγών λαϊκών αγορών στην έδρα των δήμων που ανήκουν οι παραγωγοί;

Αθήνα, 13 Σεπτεμβρίου 2024

Ο ερωτών Βουλευτής:

Μάξιμος Χαρακόπουλος

Read more...